Pomysł na biznes – sklep internetowy, część II. Konkurencja

Pomysł na biznes – sklep internetowy, część II. Konkurencja

Udało się! Mamy pomysł na biznes. Jest on oryginalny, pozwala nam wyróżnić się na rynku i mamy, jeśli nie gwarancję, to przynajmniej dużą szansę na to, że nasz sklep internetowy nie utonie w odmętach internetu pomiędzy wieloma bardzo podobnymi sklepami. Ponieważ w internecie jednak większość inicjatyw już istnieje, na pewno jesteśmy w stanie odnaleźć strony internetowe stanowiące dla nas konkurencję.
Im większa konkurencja, tym większe ryzyko, że trudno będzie ją zwalczyć. Konsumenci najczęściej, wybierając dany produkt czy ofertę, kierują się ceną, można więc dość swobodnie nią operować. Niestety, te manipulacje też mają swoją granicę. Cena ostateczna zależy także od cen dostaw, a im dłużej zakorzeniona na rynku firma, tym z reguły warunki współpracy z hurtowniami ma lepsze. Poza tym: operowanie ceną również ma swoje granice.
Mniejsza cena – zwłaszcza ta ustalona na progu opłacalności – oznacza niską marżę przy większej ilości zamówień. Wszystko to obniża rentowność biznesu, gdyż duża liczba zamówień przekłada się na konieczność dodatkowej pracy, a – co za tym idzie – zainwestowania dodatkowych środków finansowych. Jeśli tego nie uczynimy, pociągnie to za sobą gorszą obsługę, długi czas dostawy, niższą jakość funkcjonowania… Skutek może być zatem odwrotny od zamierzonego.
Badania pokazują, że kolejnymi aspektami, które mają znaczenie dla klienta dokonującego zakupów w sieci jest wygoda oraz duży wybór produktów, a także unikalność oferty. Dwie ostatnie kwestie są rozumiane jako możliwość zakupu towarów trudno dostępnych w tym właśnie punkcie. To właśnie ten element, którym można zdobyć przewagę. Wiele dużych sklepów oferuje produkty sprowadzane na zamówienie. Nie jest jednak powiedziane, że mały sklep nie może do takiej niszy uderzyć.
Może okazać się, że unikalną ofertą produktową trafimy do klientów, którzy do tej pory dokonywali zakupów zupełnie gdzie indziej, w ogóle nie korzystając z internetu bądź posiłkując się zagranicznymi sklepami. Warto zdać sobie sprawę, że niemożliwe, abyśmy dysponowali produktami odpowiadającymi wszystkim potencjalnym klientom i użytkownikom. Warto, zamiast dywersyfikować swoje działania, w internecie skupić się na określonej grupie klientów i odpowiadaniu na ich potrzeby. Jeśli zatem kosmetyki, może naturalne, robione ekologicznie, jeśli odzież, to szczególna… Wszystko to ma znaczenie i wynika oczywiście ze sposobu, w jaki będziemy nasz sklep pozycjonować.
Inaczej prezentować się będzie strona internetowa sklepu, który ma być postrzegany jako ekskluzywny, inaczej jest w przypadku sklepu o raczej swojskim charakterze. Powinniśmy pożądany wizerunek wziąć pod uwagę projektując szatę graficzną. Jest to również przesłanka warta rozpatrzenia przy planowaniu kampanii reklamowej. Ona także jest potrzebna, by klienci mogli trafić do naszego sklepu. Podstawą jest oczywiście widoczność w wyszukiwarce internetowej, warto jednak – w zależności od klienta docelowego – zatroszczyć się o dodatkowe działania takie jak baner reklamowy czy mailing.
Każda inwestycja reklamująca nasz sklep da dodatkową szansę na powodzenie biznesu, warto zatem zainwestować środki, by wspomóc swoje działania.

Leave a Reply