Rozrost rynku kawowego w Polsce

Rozrost rynku kawowego w Polsce

O tym, jak popularna jest w Polsce kawa nie trzeba przekonywać – już sam Mickiewicz wspominał o jej wspaniałości oraz o tym, jak wyjątkowy jest napar kawowy przygotowywany w Rzeczypospolitej. Pomimo starych przyzwyczajeń badanej grupy Polaków w wieku powyżej 40-stego roku życia bardzo widoczne jest, jak bardzo zmieniają się nasze kawowe upodobania oraz jak zmienia się kultura picia kawy. To właśnie olbrzymie pole dla biznesu – Polacy poszukują już nie tylko doskonałego smaku, ale i doświadczonych baristów, znajomości parzenia różnorodnych rodzajów kawy oraz miejsc, w których kawę pije się z przyjemnością.

Dużym wydarzeniem było otwarcie w Polsce pierwszych kawiarni światowej marki Starbucks Coffee. Jednakże, po pierwszych zachwytach, przyszła pora na słowa krytyki – nie szczędzili jej zarówno znawcy kawy, jak i przeciętni mieszkańcy, którzy narzekali nie tylko na ?amerykański? sposób podejścia do klienta, ale przede wszystkim na wysokie ceny. Był to wyraźny znak dla polskich restauratorów, że mogą oni walczyć o swoich klientów na równi z zagranicznym kapitałem.

Rynek kawowy w Polsce ma się dobrze – tylko w ostatnich 2 latach stworzonych zostało kilka kolejnych sieci kawowych, które oferują zarówno różnorodne rodzaje kawy, jak i dodatki: desery, przekąski na ciepło czy też napoje bezkofeinowe. Co ważne, właściciele zdając sobie sprawę z oczekiwań klientów, starają się tworzyć miejsca wygodne i charakterystyczne, o spójnym wystroju jak i atmosferze. Wiedzą również, jak ważny jest odpowiednio wyszkolony personel. To właśnie osoby zatrudnione w dużym stopniu odpowiadają za sukces konkretnej firmy. Właściciele starają się również uprzyjemnić pobyt klienta w swoich placówkach: udostępniając im codzienna pracę lub oferując dla klientów darmowy dostęp do sieci Wi-Fi.

Co ważne, restauratorzy wiedzą, jak przyciągać klientów nowych – oferując nie tylko atrakcyjne rabaty, ale i promocje. Stali klienci wiązani są z dana marką poprzez karty stałego klienta, co jednak staje się niewystarczające. Złotą zasadą, która powinna przyświecać restauratorom jest stała dbałość o jakość oferowanych produktów, jak i wysoka jakość obsługi.

Leave a Reply